tisdag 24 maj 2011

Bedömning för lärande

Medverkande: Christian Lundahl , fil dr ipedagogik och docent vid pedagogiska institutionen, Uppsala universitet.

Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande, förutsatt att bedömningen genomförs på rätt sätt.

Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärares inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre och administrativa krav på
bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar syftade seminariet till att återge lärarna initiati i bedömningsfrågan och till att erbjuda konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet.

1) hur det går att arbeta mer effektivt med att tydliggöra mål, kunskapskvaliteter och betygskriterier,
2) hur eleverna kan få visa vad de faktiskt kan,
3) feedback som för lärandet framåt,
4) kamratbedömning, och
5) självskattning och självbedömning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar